חול

בשונה מכלבים, רוב החתולים עושים את צרכיהם בתוך הבית, בארגז ייעודי המכיל חול, אותו על המאכיל לנקות ולהחליף לפי הצורך. ישנם חתולים, במיוחד כאלה הגרים בבתים פרטיים עם חצר, היוצאים כדי לעשות צרכים בחצר. ( עוד על יתרונות וחסרונות של יציאה של חתולים החוצה, במאמר: האם לאפשר לחתול לצאת החוצה?)

קיימים סוגים שונים של חול עבור חתולים, אשר לכל אחד יתרונות וחסרונות שונים.

השיקולים בבחירת חול כוללים:

  • שיקולים של איכות הסביבה
  • שיקולי נוחות המאכיל (למשל בשל אלרגיות לאבק או רגישויות לאבק העולה מהחול)
  • משקל החול
  • שיקולי העדפות החתול שמתגלות אם החתול מסרב להשתמש בארגז
  • שיקול כלכלי

באופן כללי ניתן לומר כי רוב החתולים מעדיפים חול ללא תוספת מלאכותית של ריח, אשר הגרגירים שלו דומים ככל הניתן לחול ים, אינם מכאיבים בעת הדריכה עליהם, שהכיסוי של הצרכים הוא טוב וכמובן שארגז החול נקי ומנוקה לעיתים קרובות. עם זאת, מומלץ בהחלט להתייעץ עם צוות החנות אם החול הראשוני שנבחר אינו עומד בציפיות של המאכיל או החתול, ובעזרתם לבחור חול מתאים יותר.
ההתאמה של החול לבית, למאכיל ובעיקר לחתול חשובים ביותר, שכן משמעות פספוס בהתאמה היא עשיית צרכים מחוץ לארגז.
באופן כללי, ניתן לחלק את סוגי החול לשלושה סוגים עיקריים:

  1. חול חצץ – העשוי מחומר מסוג מלט, המתחלק לחול מתגבש ההופך לגושים עם מגע השתן, וחול כזה שאינו מתגבש. יתרונו העיקרי של חול זה הוא שהחתולים לרוב הכי אוהבים אותו. הוא נותן להם את התחושה הכי דומה לחול טבעי, למרות שאיננו טבעי.
    חול חצץ שאינו מתגבש החול שאינו מתגבש סופח את השתן בתוך גרגיריו, אך לא ניתן להפריד בין הגרגירים שמלאים שתן לאחרים, ולכן לאחר מספר ימים החול נהיה מאוד ריחני ויש להחליף את כל החול ולשטוף את ארגז החול לעיתים קרובות יחסית לסוגי חול אחרים, וזאת לרוב כל כ 4-7 ימים, כתלות בכמות החול בארגז, במספר החתולים, בטמפרטורה. את הגללים מפנים בעזרת כף לחול. יתרונות החול הזה היא כי הוא לרוב הזול ביותר, וכן שהוא בטיחותי יותר מחול מתגבש עבור גורי חתולים צעירים מאוד, העלולים לבלוע גושי חול ובכך לסכן עצמם, אם החול יתגבש להם במערכת העיכול.
    החול המתגבש קיבל את שמו מן התכונה שלו להתגבש לגוש אחד מוצק במגע עם נוזל. תכונה זאת מאפשרת להוציא את הצרכים אל מחוץ לארגז בעזרת כף חתולים מתאימה, כך שהחול שנותר נקי כמעט לחלוטין, וזה חשוב ביותר לרוב החתולים. חול זה הוא חסכוני יותר בחומר לעומת חול החצץ הלא מתגבש, וייתכן שבסופו של דבר הוא זול יותר מאשר שימוש בחול הלא מתגבש.
    חסרונותיהם של סוגי חול אלו הם בעיקר מבחינת איכות הסביבה, שכן הם מזהמים ואינם מתכלים, וכן העובדה שהחול כבד מאוד ביחס לסוגים אחרים, ולכן הפינוי שלו לאשפה קשה יותר. חיסרון נוסף הוא שהוא מתפזר יחסית יותר מאחרים סביב ארגז החול שכן הוא נכנס בין אצבעות הרגליים של החתול ונדבק לפרווה, במיוחד כשהוא רטוב או לח, ומשם מתפזר בבית.
    ישנם הרבה תתי סוגים של החול המתגבש: יש תוספות שונות לחול, כגון פחם פעיל או סודה לשתייה לספיחת ריחות, או תוספות של ריחות שונים. יש חולות המיועדים לבתים בהםיש מספר חתולים, וחולות עם פחות אבק המיועד הן לחתולים והן לאנשים הסובלים מאלרגיות. על הוריאציות השונות והמגוון, ניתן לקבל מידע מפורט ומלא מצוות החנות.
    טיפ לשימוש בחול מתגבש: על אף שרוב סוגי החול ממליצים לשים חול בגובה כ 5 ס”מ בתוך הארגז, ההמלצה היא לשים כ 10-12 ס”מ. כאשר החול בשכבה גבוהה בארגז, השתן אינו מגיע לתחתית ואינו נדבק לארגז, אלא מתגבש לפני הגעתו לתחתית. במצב כזה, ניתן להוציא בעזרת הכף את כל החול שהתגבש, מבלי להצטרך לגרד את תחתית הארגז. כך מוציאים את כל הצרכים עם פחות שאריות, והחול נשאר נקי ושמיש לאורך יותר זמן. בניגוד למה שחושבים בדרך כלל, כאשר יש יותר חול, למעשה זה יותר חסכוני, כי צריך להחליף את כל החול לעיתים רחוקות יותר. לכן, ניתן כל מספרימים להוסיף עוד קצת חול, וכך מרחיקים את הצורך להחליף את כל החול.
  2. חול קריסטלי – זהו חול העשוי מסיליקה, ונראה כקריסטלים לבנים בדרך כלל. הקריסטלים סופגים את השתן לתוכם וכולאים בתוכם את ריח השתן. את הגללים יש לפנות כמו בסוגי חול אחרים בעזרת כף. החול קל מאוד לנשיאה, נראה אסטטי, וקל לתפעול. הוא גם לא יקר. החלפת כל החול נדרשת אחת לשבוע עד אחת לחודש, תלוי בכמות החול, כמות החתולים, גודלם, כמות השתייה שלהם.
    עם זאת, למרות שנשמע כי החול הזה מושלם, יש לו גם חיסרון: חתולים רבים אינם אוהבים חול קריסטלי שכן הקריסטלים יכולים להיות חדים ודוקרים קצת בעת השימוש (המאכיל יכול לחוש בזה כאשר ידרוך יחף סביב הארגז אם יש שם כמה קריסטלים- חוויה בהחלט לא נעימה). חשוב לכן לזכור כי בבחירת חול יש לבחור קודם כל חול שיהיה נעים ונוח לשימוש לחתול, שכן חתולים שאינם אוהבים את הארגז שלהם, מתאפקים ויוצרים לעצמם בעיות בריאות, או לחילופין נותנים שתן במקומות שונים בבית. אין להגיע למצב בו החתול חש סטרס סביב עשיית הצרכים. ולכן, יש להיות רגישים לאיתותים של החתול, ולאפשר לו ארגז וחול שיתאימו להעדפותיו.
    מרפאות רבות משתמשות בחול קריסטלי בכלובי החתולים המאושפזים, שכן החול הזה קל לניקוי, אינו נמרח כמו חולות החצץ בעת מגע עם נוזל, ומקלים על עבודת הצוות הפארא-רפואי במרפאה.
    טיפ לשימוש בחול קריסטלי: בעת שימוש בחול זה ההמלצה היא להפוך את החול כל יום ולערבב אותו. פעולה זאת תאוורר את הקריסטלים, ותדאג שהקריסטלים שטרם היו בשימוש יבואו במגע עם שתן, ולא כל פעם אותם קריסטלים יהיו למטה. פעולה זאת תאריך את חיי החול, ותפחית ריחות בארגז החול. גם כאן, מומלץ לשים כמות מספיקה של חול כך שתחתית הארגז לא תירטב מהשתן, שכן אחרת יהיה ריח עז של שתן לאחר כמה ימים של שימוש.
  3. חול מחומרים טבעיים– כגון שבבי עץ תירס או סויה, אשר גם ביניהם יש כאלה המתגבשים ואחרים שלא, כאלה הניתנים להדחה באסלה, ואחרים שלא.
    היתרון הברור של סוגי חול אלו הוא עובדת היותם אקולוגיים ומיוצרים מחומרים טבעיים ומתכלים. ככזה, הם לא רעילים גם בעת בליעה בטעות. הם לרוב קלים מבחינת משקל, וקל לנקות את ארגז החול עם השימוש בהם. אם הארגז מוצב בסמוך לחדר השירותים, והחומר ניתן להורדה באסלה, יש גם נוחות מירבית בכך שניתן להיפטר מן הצרכים מיד לאחר עשייתם על ידי החתול, פשוט בפעולה של הדחת מים באסלה.
    חתולים רבים מסתגלים לשימוש בחולות אלו, ואנו ממליצים בהחלט לנסות ולראות אם החתול מסתדר עם החול הזה, הוא יכול להיות פיתרון מאוד טוב ונוח למגוון מצבים.
    טיפ לשימוש בחול סויה או שבבי עץ: גם בחול זה כדאי לשים כמות מספיקה של חול בארגז. בחול זה לא כדאי להוסיף כל פעם חול, אלא להשתמש בחול עד שהוא מגיע לרמה נמוכה יחסית וכבר פחות סופג ומתפורר. ואז להחליף את כל החול, לאחר רחיצה יסודית של הארגז.