“עשה מזונותיך תרופותך…” אמר הרמב”ם, והדבר נכון גם לחתולים. בחירת מזון מתאים יכולה להוות הבדל בין בריאות לחולי, בין סבל לבין פריחה ומיצוי החיים. אך כפי שהחתולים שונים אחד מהשני בקריטריונים שונים כגון: גיל, משקל, סגנון חיים, מחלות רקע וצרכים מיוחדים, וכמובן טעמים אישיים, כך גם חשוב להתאים את המזון לחתול הספציפי, ובכך להוביל לבריאות מקסימלית. 

האם להאכיל את החתול במזון רטוב מפחית או פאוץ”? או לדבוק ממזון יבש בלבד? האם לתת שאריות של ארוחותינו לחתול? האם לבשל לו מזון בני אדם? האם לתת בשר חי? לכל השאלות הללו יש תשובות מעמיקות אך התשובה לכולן היא: זה תלוי. זה תלוי הן בחתול הספציפי על כל תכונותיו, צרכיו והעדפותיו, והן בצרכי המאכיל, מבחינת נוחות וסגנון חיים ומבחינה כלכלית.

כמו כן, חתולים הם בעלי חיים שהרגל המזון שלהם חזק מאוד, ולעיתים נמנעים מלאכול מזון לא מוכר להם, אפילו אם הוא טעים ומזין יותר מהרגיל שלהם. אך ישנם מצבים בהם צריך להחליף לחתול מזון, בשל צרכים משתנים של בריאותו, גילו, או לפעמים בשל חוסרים אצל הספק.

התייעצו עם צוות החנות בעת הצורך, וכן בכל שינוי שקורה בחיי החתול שלכם, כדי להתאים את המזון שיענה באופן הטוב ביותר וימקסם את בריאות החתול ואיכות חייו וחייך, וכן על הדרכה כיצד להרגיל חתול למזון חדש.

מזון רטוב לחתולים 

מזון רטוב לחתולים קיים ברמות ודרגות איכות שונות. המזונות נחלקים קודם כל ל:

  1. מזון מלא, המאפשר האכלה רק במזון זה,
  2. מזון משלים, שאותו ניתן לתת כתוספת למזון מלא העיקרי שהחתול אוכל.

יש חשיבות כי לפחות חלק מהמזון של החתול יהיה מזון מלא, כדי לוודא שהחתול מקבל את כל הוויטמינים והמינרלים שנדרשים לו, וכן שמקבל מספיק חלבון בתזונתו לשמירה על בריאות תקינה.

שיקולים בבחירה אם להאכיל מזון רטוב:

בעד:

  1. חתול הוא חיה מדברית במקורה, וככזאת היא נוטה לשתות פחות. מסיבה זאת, יש הממליצים לתת מזון רטוב וזאת כדי להוסיף נוזלים לסך הנוזלים שהחתול שותה.
  2. חתולים רבים מאוד אוהבים מזון רטוב.
  3. מזון רטוב לעיתים מכיל פחות פחמימות ולכן עוזר בשמירה על משקל תקין של החתול.
  4. מזון לח יכול להיות חלק מרוטינת המשחק-תגמול ולחזק את הקשר בין המאכיל לחתולו. מומלץ לכל בעל חתול לקיים משחק עם חכה וצעצוע בקצה שלה ובסוף המשחק לתת לחתול פרס על השתתפותו במשחק. הדבר מדמה את המצב הטבעי בו החתול צד לעצמו ארוחה, ובסופה אוכל את הציד. הדבר ייתן לחתול מוטיבציה להשתתף במשחק כזה, דבר שמהווה עבורו פורקן לצורך רגשי של ציד, אף אם הוא חי בדירה.

נגד:

  1. לאחר אכילת מזון רטוב יש להרים את השאריות בסמוך לסיום האכילה ולזרוק אותן, כדי למנוע מהחתול לאכול מזון שהתקלקל. בנוסף יש לרחוץ את הצלחת (יש להימנע מהאכלה בכלים חד פעמיים זולים מפלסטיק, שכן הם מכילים כימיקלים אשר חתולים רבים רגישים להם ומפתחים דלקות עור סביב החשיפה לפלסטיק, וכן מסיבה של שמירה על כדור הארץ. כמו כן, חתולים רבים לא אוהבים ריח של כלים חד פעמיים. אין מניעה להאכיל בכלים מקנה סוכר או במבוק). שתי פעולות אלה הופכות את ההאכלה במזון רטוב לפחות נוחות למאכיל.
  2. האכלה במזון רטוב לרוב יקרה יותר מהאכלה במזון יבש. וזאת בנוסף לכך שחתולים אוכלים מנות קטנות בכל ארוחה (הידעת? קיבה של חתול ממוצע היא בגודל של כ-פחית קטנה של מזון חתולים), וחתולים רבים מסרבים לאכול מפחית שעמדה במקרר עם שאריות מזון, אלא רק מוכנים לאכול מפחית שנפתחה זה עתה.
  3. העדפות החתול גם כן צריכות לבוא בחשבון. חתולים רבים מעדיפים מזון רטוב על פני מזון יבש ואם יקבלו מזון רטוב באופן יומיומי, יסרבו לאכול מזון יבש. זה יכול להיות בעייתי במגוון מצבים, למשל כשהמאכיל נעדר ולא יהיה מי שיגיש לחתול מזון אלא פעם ביממה, או כאשר לא קיים מזון רטוב שמצאים למצב רפואי הדורש מזון מיוחד. בנוסף, ישנם חתולים דרשנים מאוד שמתעקשים לקבל את המזון הרטוב דווקא ומפתחים הפרעת התנהגות של יללנות סביב נושא המזון. חתולים אחרים שהתרגלו למזון יבש יכולים להימנע לגמרי מלאכול מזון רטוב, שגם זה יכול להיות בעייתי, למשל כשצריכים לתת לחתול תרופה שניתן לערבבה במזון רטוב.

מסיבות המפורטות לעיל, המלצתנו היא שחשוב שחתול יכיר מזון רטוב, שניתן לתת לו כפינוק בזמנים לא קבועים כדי למנוע דרשנות יתר, ובעת הצורך עם תרופה, ושהבעלים יכיר איזה מזון רטוב טעים לחתול שלו. אך כדאי גם להאכיל במזון יבש איכותי, והשילוב בין השניים מאפשר את הגמישות הנדרשת במעברים בין השניים לפי צורך משתנה. ניתן כמובן להאכיל במזון רטוב בלבד, אך בשימת לב שמדובר במזון מלא ולא מזון משלים.

מזון יבש לחתולים

קיים מגוון עצום של מזונות יבשים לחתולים. הם נבדלים ביניהם בכמות, איכות ומקור החלבון, בפחמימה המוספת ובתוספים הנוספים. כיצד יכול מאכיל לדעת איזה מזון לבחור בתוך המגוון הזה?

ובכן, התשובה לכך מורכבת. ובאופן לא מסורתי בהצגת הסוגיה הזאת, נתחיל מהסוף. לאחר בחירת מזון על פי מיטב הקריטריונים, ואף לאחר שהחתול מראה עניין במזון ואוכל אותו היטב, חשוב לבדוק את התוצאה. מראה, ריח, מרקם הצואה הם המדד הטוב ביותר כדי לדעת שהמזון שבחרנו הוא הנכון עבור החתול. כמובן, אם הצואה של החתול נוזלית או רכה, יוצאת עם הרבה גזים ואף יוצאת בלחץ עד כדי שמרוססת על קירות סביב ארגז החול, או סתם רכה ונדבקת לכף הניקוי ונמרחת על דפנות הארגז, אזי הצואה אינה תקינה. במצב כזה, יש לשלול קודם בעיות בריאות כגון פרעושים, תולעים, חיידקים וירוסים וטפילים אחרים בצואה כגון קוקסידיה או ג’יהרדיה או אף אלרגיה וזאת בעזרת הווטרינר המטפל. אם לא נמצאו בעיות בריאות או טופלו בהצלחה, עדיין תיתכן צואה לא תקינה בשל חוסר התאמה של המזון לחתול, וקשיי עיכול. על כל פנים, אנו רוצים לראות בארגז החול צואה בגושים מוצקים אך לחים, ויציאות ללא מאמץ.

אז הכלל המנחה לבחירת תזונה לחתול, היא על פי התוצאה בארגז החול. מזון שמתעכל היטב ובמלואו יניב גם ארגז חול נקי יותר, פחות ריח לצואה, וזה בריא יותר הן למאכיל והן לחתול.

מעבר לכך, יש לבחור בין מזונות איכותיים ככל שהתקציב מאפשר, אשר הינם מזון מלא לחתול, שכולל את כל הוויטמינים והמינרלים הנדרשים לו, שמקור החלבון הוא איכותי, שהפחמימה שבמזון מתאימה למערכת העיכול של החתול.

בנוסף, כדאי לבחור מזון שיתאים לאורח החיים של החתול. ישנו הבדל גדול ברמת הפעילות הגופנית של חתולים הגרים בדירה קטנה בעיר, לבין חתלי בית המבלים את רוב זמנם בחוץ בסביבה כפרית. חתולים פעילים מאוד, אשר נמצאים בעיקר בחוץ זקוקים לחלבון רב יותר, שייתן להם את האנרגיה הנדרשת להם לפעילותם.

גיל החתול גם הוא משחק תפקיד. גורים זקוקים לחלבון רב יותר כדי לגדול, וכן הם פעילים מאוד. לעומת זאת, חתולים מבוגרים מורידים את רמת הפעילות שלהם, וכמויות גדולות מידי של חלבון במזונם יכולה להכביד על הכליות שלהם. לכן יש לבחור את המזון גם בהתאם לגיל החתול.

הערה חשובה: בכל עת שהחתול ניזון ממזון יבש בלבד או בשילוב עם מזון רטוב, ולמעשה תמיד(!) יש לדאוג לקערת מים טריים המוחלפים לפחות פעם ב 24 שעות, בכלי נקי שאיננו מפלסטיק (נירוסטה איכותית, חרס מצופה בציפוי לא רעיל, זכוכית או אמאיל הן בחירות טובות).

מזון רפואי לחתולים

ישנם מצבים בהם נדרש מזון רפואי ספציפי עבור החתול. השימוש במזון רפואי, לרוב, מומלצת לאחר התייעצות עם וטרינר, וזאת בעקבות סימפטומים של בעיה רפואית. להלן כמה דוגמאות נפוצות ביותר של מזון חתולים רפואי והסיבות הנפוצות לשימוש בהם:

מזון תומך מערכת עיכול – במקרים של שלשולים מכל סיבה שהיא, ישנם מזונות אשר יתמכו במערכת העיכול של החתול, במקביל לתרופות הנדרשות, וזאת עד להחלמה מלאה. חלק ממזונות אלו מכילים רכיבים פרה-ביוטיים, התומכים בפלורת מעיים תקינה, ובכך מחזקים את המערכות הטבעיות של החתול כדי להגיע לאיזון אחרי המחלה.

מזונות לחולי כליות- רוב הווטרינרים יסכימו עם האמירה כי הכליות של חתולים מועדות לפורענות וכי חתולים רבים סובלים ומסיימים חייהם בשל מחלת כליות כרונית. הסימפטום העיקרי למחלת כליות היא שתייה מרובה, והשתנה מרובה. במקרים כאלה, בדיקת שתן תגלה כי הכליות אינן מרכזות את השתן היטב, והחתול חש צמא מוגבר בשל כך. מזון התומך במערכת הכליות יהיה בעל כמות חלבון נמוכה, ובעיקר כמות נמוכה של פוספט ומלח, ומכיל סיבים תזונתיים רבים. שימוש במזון המיועד לחתולים עם מחלת כליות כרונית יאריך את חיי החתול, שכן הוא יאט את המחלה, וישפר את איכות חייו.

מזונות לחתולים עם אלרגיות למזון – הסימפטומים העיקריים של אלרגיה בחתולים דומים לסימפטומים של בני אדם. לרוב יהיו סימפטומים של גרד בעור, אזורים מודלקים אדומים בעור, וגרד עד כדי איבוד פרווה, קשקשים. נדירים יותר הם סימני מערכת הנשימה כגון התעטשות, שיעול, נזלת, חרחור, אסטמה. כמו כן ישנם  תסמינים של מערכת העיכול בהם הקאות ושלשולים. הרגישות יכולה להיות למגוון גורמים, כגון עקיצות פרעושים, אבקנים בסביבה, חומרי ניקוי, ועוד. אחד הגורמים התדירים ביותר הינו האלרגיה למזון. אם האלרגיה היא ממוקדת בחלבון מסויים, הרי שניתן לעבור למזון אחר שאינו מכיל את המזון אליו אלרגי החתול. אך ברוב המקרים הגורם אינו ידוע, ופשוט יותר לעבור למזון היפו אלרגני לחתול. במזון זה החלבונים שבמזון עברו תהליך הידרוליזה, אשר מפרק את החלבון לחומצות אמינו בודדות. אז האלרגיה עוברת. במקרים מסויימים ניתן להחזיר את החתול למזון העל חלבון יחיד שאליו אין לו תגובה אלרגית, ויש חתולים שיאלצו לאכול מזון רפואי עד סוף ימיהם.

בנוסף למפורט לעיל, יש מזונות מותאמים לסוכרתיים, למצבים של השמנת יתר, או לתמיכה במערכת השתן לאחר חסימת שתן. (הערה לבן: אם תרצה שאפרט על עוד מזונות, אוכל לפרט עוד סוגי מזון)

חטיפים לחתולים

רבים שואלים את צוות החנות האם כדאי לתת לחתול חטיפים? ואיך לבחור חטיפים לחתול?

ובכן, כמו הרבה תשובות אחרות, זה מתחיל ב”זה תלוי”.

חטיפים הם מזון רב טעם ורב ריח שאינו מיועד להזין את החתול אלא נועד למטרות אחרות.

לדוגמה:

  1. כאשר מגיע חתול חדש הביתה, ורוצים לעודד אותו ליצירת קשר חיובי אל המאכיל והבית החדש, זה יכול להיות “שוחד” שישכנע את החתול לצאת ממקום מחבוא אליו נכנס בשל המקום הזר לו.
  2. דרך נוספת לשימוש בחטיף היא כדי לחבב על החתול זרים. חתולים רבים חוששים מזרים שנכנסים הביתה. אם מאז שהחתול צעיר, כל זר שנכנס הביתה נותן לו חטיף, יש סיכוי שהוא יתחיל לחבב זרים, ואף יבוא לשבת עליהם בעניין ולהתלטף איתם, בעודם
  3. דוגמה אחרת היא כאשר רוצים לגרום לחתול  לקשר חוויה כלשהי למשהו חיובי ובכך להוריד את התנגדותו. במקרה כזה אפשר להשתמש בחטיף בתור פרס על התנהגות טובה. הדוגמאות לכך הן רבות: למשל לתת חטיף לאחר שהחתול עבר גזירת ציפורניים. הדבר יכול לעזור להפוך את החוויה לחיובית כך שבפעם הבאה הגזירה תהיה קלה יותר ועם פחות התנגדות.
  4. חטיף יכול לשמש כדי להמריץ חתול עצלן לעשות קצת ספורט. למשל להריץ אותו קצת אחרי חטיף. ובסוך לתת לו אותו. אנקדוטה מעניינת בהקשר זה היא שגם בגני חיות רבים, לא מאכילים את הטיגריסים, אלא קושרים מאחורי ג’יפ חתיכת בשר, וגורמים לטיגריסים לרדוף אחרי הרכב עם הבשר שקשור מאחוריו, עד שהם תופסים אותו….
  5. אילוף. המילה אילוף מתקשרת בדרך כלל לכלבים יותר מאשר לחתולים. אך גם חתולים יכולים ללמוד לבצע כל מיני דברים. השימוש עם חתול הוא תמיד על ידי חיזוק חיובי, ואף פעם לא על ידי גערה אם הוא נכשל. טריק חמוד שכמעט כל חתול בכל מצב מסוגל ללמוד זה עמידה על רגליים אחוריות כדי לקבל חטיף. המעשה הוא פשוט: מציעים את החטיף לאורך זמן בגובה הולך ועולה מעל הריצפה אשר מחייב את החתול לעלות על שתי רגליים אחוריות כדי להגיע אליו. לאחר כמה זמן, החתול שיזהה שהגיע זמן החטיף שלו, יעמוד על רגליים אחוריות כהכנה לקבלת הממתק, וזאת משום שפעולה זאת מחוזקת מזה זמן על ידי קבלת הממתק לאחר ביצועה.

לסיכום, חטיפים בהחלט מומלצים עבור הסיטואציות המתוארות לעיל. עם זאת, יש כמובן למצוא חטיף מתאים לחתול, לא רק מבחינת הטעימות שלו לחתול אלא שגם מתאים לצרכיו הספציפיים המיוחדים, מבחינת כמות פוספטים/שומן וכו’. על כך, צוות החנות עומד לרשותכם כדי לבחור את החטיף שהכי יתאים לחתולך.

תזונת חתולי קהילה

המציאות בישראל היא כי קיימים חתולים רבים חסרי בית. חתולים אלו סובלים פעמים רבות רעב, צמא ומחלות, כמו גם המלטות רבות ומוות של הגורים או נטישתם על ידי אימהותיהם בשל תנאי המחסור. בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת בעיקורי החתולים על ידי פרטיים ועיריות, וכן יש טיפול של פרטיים בחתולים בסביבת ביתם, שכן לצפות בסבל שלהם זה קשה מנשוא, ואנשים חשים, ובצדק, אחריות כלפי בעלי חיים שהאדם הוציא מסביבתו הטבעית בה איבדו את הידע והיכולת לספק את צרכיהם, ובוודאי בסביבה עירונית.

כאשר באים לבחור מזון להאכלת חתולי קהילה, חשוב להבין כי מבחינת הצרכים שלהם, חתולים חסרי בית זקוקים למזון איכותי אף יותר מאשר חתולי בית. יש לכך מספר סיבות: אין להם מקום מסתור מהקור ועליהם להתחמם ולהתקיים מארוחה אחת ביום, לרוב. בנוסף, הם לרוב לא מקבלים טיפול רפואי מספיק, אין אפשרות לעקוב אחרי שתן וצואה, ולמעשה רבים מהם, אם יחלו, לא יחזיקו מעמד, שכן לא יקבלו טיפול רפואי.

מצד שני, העלות הכלכלית של להאכיל קבוצת חתולים במזון איכותי ביותר היא גבוהה. ולכן אנשים רבים הדואגים לחתולים חסרי בית בוחרים במזון הזול ביותר שקיים. במזונות הזולים הללו, חלק מהחלבון הרשום על האריזה הוא חלבון ממקור צמחי, לרוב תירס, אשר לא מתעכל היטב על ידי חתולים, ויוצא כפי שנכנס, ואף גורם להשמנת יתר, סכרת, וכתוצאה מכך פעמים רבות, מוות בגיל צעיר. כאשר הברירה היא בין לא לאכול בכלל לבין לאכול אוכל ירוד, אנשים עושים את החשבון שעדיף להגיש אוכל ירוד מבחינת ערכיו התזונתיים, מאשר שיגוועו ברעב.

כיצד אפשר בכל זאת לשפר את תזונת חתולי הקהילה בלי “לפשוט רגל”? ישנן דרכים להעשיר את תזונתם בתוספת לא מאוד גדולה לתקציב. למשל, בחורף, כדאי לערבב עם המזון לחתולי קהילה כמות כלשהי, נאמר רבע, של מזון איכותי, אשר מכיל חלבון ממקור בשרי באיכות גבוהה, ובכך לשפר את תזונתם לפחות בחודשים הקרים מאוד בהם הם מאוד זקוקים לתוספת החלבונים. דרך נוספת היא להעלות את המזון ברמה אחת. להאכיל לא במזונות הזולים ביותר, אלא במזון משופר מעט, וקצת יותר איכותי. גם כאן, חשוב לבדוק את כמות הפוספטים והמלח, ולהעדיף מזונות נמוכים ברכיבים אלו.

בנוסף, ניתן להוסיף להם מזון זול ומשביע כגון עורות של עוף, גרונות עוף או הודו, שמורתחים במים יחד עם המים והשומן שיצא מהם אך בלי שום זכר לעצמות, ומכילים תוספת חשובה של רכיבים מן החי. החיסרון של שיטה זאת הוא ברור: זה דורש למצוא מקור שימכור או ייתן שאריות ועורות של עוף, להתעסק עם לבשל ולהוציא העצמות, לשנע את זה למקום ההאכלה, להאכיל בתוך כלים, ואז לאסוף את הכלים לרחיצה ושימוש בהאכלה הבאה… זאת טרחה גדולה מאוד. יש אנשים העושים את זה, אך רבים מעדיפים למצוא דרך להאכיל את חתולי הקהילה בסביבתם במזון טוב יותר מהזול ביותר, כפשרה בין הצורך הכלכלי, לצורך של החתולים בתזונה איכותית לא פחות, אלא אף יותר מחתול בית.

וכמו בכל מקרה אחר, חשוב והכרחי לאפשר קערת מים טריים המוחלפים כל יום, הזמינה כל היום והלילה עבורם.